31.03.2023 набирає чинності Закон України “Про медіа”, ухвалений 13 грудня 2022 року. Цей Закон припиняє чинність Закону України “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 1, ст. 1 із наступними змінами), яким раніше керувались у власній діяльності періодичні видання Національної академії наук України, та вперше ураховує діяльність електронних періодичних видань і вводить ряд нових термінів. Деякі зміни цього Закону безпосередньо стосуються наукових періодичних видань. Тому Науково-видавнича рада НАН України підготувала вибірку найважливіших змін (див. знизу) з його майже 100 с.
Закон спрямований на забезпечення реалізації права на свободу вираження поглядів, права на отримання різнобічної, достовірної та оперативної інформації, на забезпечення плюралізму думок і вільного поширення інформації, на захист національних інтересів України та прав користувачів медіа-сервісів, регулювання діяльності у сфері медіа відповідно до принципів прозорості, справедливості та неупередженості, стимулювання конкурентного середовища, рівноправності і незалежності медіа та визначає правовий статус, порядок формування, діяльності та повноваження Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
У Законі подано визначення термінів (Ст. 1 Розділу I), зокрема:
— друковане медіа — медіа, що здійснює поширення інформації у текстовій чи візуальній формі на друкованих носіях, однотипно оформлене, виходить у світ через певні проміжки часу упродовж року — у міру настання відповідного періоду або накопичення матеріалу;
— онлайнове медіа — медіа, що регулярно поширює інформацію у текстовій, аудіо-, аудіовізуальній чи іншій формі в електронному (цифровому) вигляді за допомогою мережі Інтернет на власному вебсайті, крім медіа, які віднесені цим Законом до аудіовізуальних медіа;
— редакційний контроль (редакційна відповідальність) — вирішальний вплив суб’єкта у сфері аудіовізуальних медіа, суб’єкта у сфері друкованих медіа та/або суб’єкта у сфері онлайн-медіа на створення або добір, організацію та поширення програм або іншої масової інформації відповідним суб’єктом;
— редакційні рішення — рішення, що регулярно ухвалюють у процесі здійснення суб’єктом у сфері медіа редакційного контролю та пов’язані із щоденним функціонуванням відповідного медіа;
— електронний кабінет суб’єкта у сфері медіа (електронний кабінет) — програмне забезпечення, яке опосередковує проведення ліцензійних та реєстраційних дій, а також забезпечує комунікацію між Національною радою та суб’єктами у сфері медіа, інтегроване з офіційним веб-сайтом Національної ради та реєстром суб’єктів у сфері медіа;
— реєстр суб’єктів у сфері медіа (далі — Реєстр) — державна інформаційно-комунікаційна система, що відповідно до вимог цього Закону забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про суб’єктів у сфері медіа;
— реєстрант — суб’єкт, який у встановленому цим Законом порядку зареєстрований Національною радою як суб’єкт у сфері медіа, крім іноземних лінійних медіа;
Закон визначає правові засади діяльності в Україні суб’єктів у сфері медіа, а також засади державного управління, регулювання та нагляду (контролю) у цій сфері (Ст. 2).
Дія цього Закону поширюється на суб’єкти у сфері медіа, які підпадають під юрисдикцію України, а саме: суб’єкт заснований в Україні, має місцезнаходження в Україні, і редакційні рішення регулярно ухвалюються ним на території України.
Суб’єктами у сфері медіа є суб’єкти у сфері друкованих медіа та суб’єкти у сфері онлайн-медіа (Ст. 13 Розділу II).
При цьому суб’єктом у сфері друкованих / онлайн-медіа вважається особа, що здійснює редакційний контроль щодо створення або добору, організації та поширення масової інформації у формі друкованого / онлайн-медіа (Ст. 15, 16).
Наголошується на необхідності подання до Національної ради суб’єктами у сфері медіа відомостей про структуру власності (Ст. 26), які мають містити ідентифікаційні дані кожної з осіб, які присутні в структурі власності на всіх рівнях ланцюга володіння корпоративними правами. Відомості про структуру власності мають містити ідентифікаційні дані кожної з осіб.
При цьому задля дотримання вимог до структури власності Національна рада має право запитувати у суб’єктів у сфері медіа документи, що підтверджують відомості про структуру власності суб’єкта, у тому числі установчі документи юридичних осіб, що входять до структури власності.
Документи подаються суб’єктом у сфері медіа в оригіналах, належним чином засвідчених копіях або у формі електронних копій через електронний кабінет. У разі подання документів у формі електронних копій у відповідь на відповідне звернення Національної ради, якщо достовірність певних документів викликає сумніви, суб’єкт у сфері медіа надає відповідні документи в оригіналах або в належним чином засвідчених копіях.
У Ст. 41 зазначено, що друковані медіа в Україні видаються (виходять) державною мовою, а також іншими мовами в порядку, визначеному Законом України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”.
При цьому, суб’єкт у сфері онлайн-медіа самостійно визначає мову поширення інформації, крім випадків, передбачених Законом України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”.
У Ст. 63 Розділу V зазначено, що реєстрація суб’єктів у сфері друкованих та онлайн-медіа є добровільною.
При цьому наголошено, що упродовж року з дня набрання чинності цим Законом, суб’єкти у сфері друкованих медіа, які мають свідоцтво про реєстрацію друкованого засобу масової інформації, повинні зареєструватися. Плата за таку реєстрацію не стягується. Після спливу цього строку свідоцтва про реєстрацію друкованих засобів масової інформації втрачають чинність.
Для реєстрації заявник подає заяву за формою, встановленою Національною радою.
Національна рада протягом одного місяця з дня отримання заяви ухвалює рішення про реєстрацію суб’єкта у сфері медіа, вносить відомості до Реєстру та повідомляє про це заявника.
Заявник набуває статусу суб’єкта у сфері медіа та має право розпочинати відповідну діяльність з дня внесення до Реєстру інформації про реєстрацію суб’єкта у сфері медіа.
Держателем та технічним адміністратором Реєстру є Національна рада (Ст. 68). Мовою ведення Реєстру є державна мова. Реєстр ведеться з використанням спеціально розробленої автоматизованої апаратно-програмної системи, що має взаємодіяти з іншими державними електронними реєстрами.
При цьому зазначено, що відомості, які містяться в Реєстрі, крім даних, що не підлягають оприлюдненню є відкритими і загальнодоступними й надаються на запит відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
За порушення вимог законодавства у сфері медіа Законом (Розділ VIII) визначена відповідальність. До порушників застосовуються заходи реагування: припис, штраф, скасування реєстрації, заборона видання та розповсюдження друкованого медіа або поширення онлайн-медіа.
Закон набуває чинності через три місяці з дня його опублікування, крім випадків, передбачених цим розділом, а саме:
Пункти Закону в частині подання інформації, документів та заяв через електронний кабінет набирають чинності з дня ухвалення рішення Національної ради про введення в експлуатацію електронного кабінету. До введення в експлуатацію електронного кабінету відповідні інформація, документи та заяви подаються до Національної ради у письмовій формі або в інший визначений Національною радою спосіб.
Положення цього Закону в частині застосування відповідальності за вчинення суб’єктами у сфері онлайн-медіа незначних, значних та грубих порушень набирають чинності через рік з дня набрання чинності цим Законом. До набрання чинності зазначеними положеннями Національна рада застосовує припис як захід реагування на вчинення суб’єктами у сфері онлайн-медіа незначних, значних та грубих порушень, крім грубих порушень (поширення інформації, що містить пропаганду російського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, а також символіку воєнного вторгнення російського тоталітарного режиму).
Упродовж року з дня набрання чинності цим Законом та з урахуванням дії в часі розділу IX цього Закону суб’єкти у сфері друкованих медіа, що діють на день набрання чинності цим Законом на підставі свідоцтва про реєстрацію друкованого засобу масової інформації, проходять реєстрацію з дотриманням вимог статті 63 цього Закону.
Висновки:
1) усім суб’єктам видавничої справи НАН України НВР НАН України наполегливо радить ознайомитись з новим Законом;
2) взяти до уваги, що протягом року усім періодичним (друкованим і електронним) виданням, започаткованим НАН України та її установами, буде необхідно відкрити відповідний електронний кабінет і зареєструватись у реєстрі медіа;
3) інформацію про здійснення реєстрації надати до НВР НАН України.
Date of publication: 2.03.2023